امروزه با گسترش قدرت رسانه و استفاده متصدیان بهداشت از این ابزار برای آموزش جامعه و جهت دهی تغذیه خانواده ها، استفاده بیش از پیش آنچه رسانه می گوید در سرلوحه برنامه تغذیه ای و بهداشتی خانوادده ها قرار گرفته است تا جایی که اگر کسی بر خلاف آنچه از این طریق بیان می شود، حرفی هر چند کاملا صحیح و علمی بزند باور پذیری آن بسیار کم می شود. مسئله نمک و استفاده از آن یکی از این مسائل است که شدیدا دست خوش نظرات مسئولین بهداشت و تغذیه قرار گرفته است.

نمک 2

همه ما به یاد داریم که باب شدن نمک امروزی و اصطلاحا بهداشتی به خاطر چه بود اما طبق بررسی ها نه تنها آن مشکلات حل نشده بلکههنوز هم موارد کم کاری تیروئید به وفور وجود دارد هر چند کم کاری تیروئید حاد یا همان گواتر کم شده اما در عوض بیماری فشار خون بی داد می کند!!!


نمکی که امروزه تولید می شود فقط به بهانه مصرف ید که آن را می شد از راهی دیگر غیر از اضافه کردن به نمک یا حتی استفاده از نمک دریا جبران کرد اما این مسئله و همچنین بهانه واهی واثبات نشده آلوده بودن نمک های طبیعی ، کار را به اینجا رساند که حال، همان هایی که می گفتند نمک تصفیه شده استفاده کنید الان می گویند نمک یعنی سم!!! و مدام از خطر استفاده زیاد آن هشدار می دهند.

این وضعیت را مقایسه کنید با روایات و تاکیداتی که در ورایات درباره نمک وجود دارد.


از امام باقر علیه السلام نقل شده که پیامبر اسلام صل الله علیه و آله به حضرت علی علیه السلام اینگونه توصیه می فرمودند: یا علی غذایت را با نمک شروع کن که در نمک شفا از 70 نوع بیماری است که از جمله آن ها جنون و جذام و پیسی و گلو درد و دندان درد و دل درد است.


البته در روایات دیگری توصیه ای که وجود داشته به نمک جریش یعنی نمکی که دانه های آن هم اندازه نباشند ، بوده که طبق تحقیق استاد تبریزیان نمک دریا و در درجه بعد سنگ نمک منظور است.


پس اگر انسان این تاکیدات را از این طرف ببیند و از آن طرف سفارش و توصیه به نمک تصفیه شده را نگاه کند فقط به بهانه ید و تمیز بودن از خاک و شن!! (که به راحتی قابل رفع است) می فهمد قصد مغرضانه  و یا حد اقل جاهلانه!! در کار است.

در ادامه هم چند کلیپ صوتی از استاد تبریزیان قرار گرفته که مطالب جالبی را بیان می کنند.



دریافت
عنوان: نمک و هجمه امروزی
حجم: 789 کیلوبایت


دریافت
عنوان: دقت در شفا بودن نمک
حجم: 699 کیلوبایت