دیدگاهی که طب اسلامی به بیماری ها دارد دیدگاهی متفاوت از آن چه ما تا به حال شنیده ایم می باشد. به طوری که بعضی بیماری ها بیماری مفید و بعضی دیگر بیماری خوب و بعضی دیگر بیماری زشت معرفی شده اند. در این پست به بررسی بیماری تب در روایات و طب اسلامی و درمان آن خواهیم پرداخت.

تب


روایتی داریم که میگوید : پیامبر (صلوات الله علیه و آله) به دیدار شخصی از انصار رفت که از تب شکایت می کرد. پیامبر (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: تب طهور است از جانب پروردگار آمرزنده، و آن شخص پاسخ داد : تب می جوشد در بدن پیرمرد، تا وارد قبرش کند. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) ناراحت شد، سپس فرمود: چون این طوری فکر میکنی این طوری هم خواهد شد. آن شخص به همان شکل مرد.


در این روایت غضب پیامبر (صلوات الله علیه و آله) نشان می دهد که تب خیلی مفید است ولی شخص تب را سبک شمرد و به غضب پیامبر صل الله علیه و آله مبتلا شد. همچنین این روایت، خاصیت تب را می رساند که تب موجب پاک شدن انسان از گناهان است که خود نعمت بزرگی به شمار می آید.

در روایت دیگری امام سجاد (علیه السلام) به مرد انصاری می فرماید: تب چه درد خوبى است که سهمیه هر عضو بدن از بلا را، به او مى‌دهد و کسى که بلا نبیند و مبتلا نشود، خیرى در او نیست.

این است دیدگاه اسلام و طب اسلامی به بیماری ها.

به همین خاطر است که می بینیم تب فضیلت دارد؛ و پیامبر (صلوات الله علیه و آله) از دختری که به او هدیه دادند و پدرش برای تعریف، گفت: دخترم هیچگاه مبتلا به تب و سردرد نشده است، دوری کرد و فرمود: هیچ نیازی به او ندارم و با او ازدواج نکرد.


و البته روایتی داریم از پیامبر (صلوات الله علیه و آله) که فرمودند: تب انسان را به طرف مرگ می کشاند و زندان خدا در زمین است و جوشش و گرمی اش از جهنم است و سهم هر مومنی از آتش جهنم است.


این روایت نشان می دهد که باز هم تب خوب است و عقوبت مومن همین تب است و در آخرت عقوبت نمی شود.

روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) داریم که می فرمایند : وقتى خدا بنده‌اى را دوست بدارد، به سوى او نگاه مى‌کند، و وقتى به سوى او نگاه کند، یکى از سه چیز را به عنوان هدیه به او مى‌بخشد: یا سردرد یا تب یا چشم درد.

در روایت دیگری داریم که شخصی پیامبر (صلوات الله علیه و آله) را دعوت کرد. و گفت که من هیچ گاه به سر درد مبتلا نشده ام و پیامبر (ص) از غذای آن شخص نخوردند.

البته خوب بودن این بیماری ها به معنی درمان نکردن آن ها نیست زیرا هر جا لازم باشد که بیماری درمان نشود و نفعی در درمان نکردن بیماری باشد روایات ذکر می کنند. همان گونه که در بیماری سرماخوردگی و زکام اینگونه است و روایات می گویند تا می توانی و تحمل داری درمان نکن.

درمان های تب:

شیوه عمومی درمان تب که همه جا رایج است پاشویه و گذاشتن پارچه خیس روی پیشانی است البته این، صرفا راهی است برای پایین آمدن حرارت بدن.
مواردی که برای درمان وجود دارد چند مورد است:


1. سیب کال


2. آب و عسل


و اگر اینها نتیجه ندادند 


3. روغن بنفشه روی ابروها بمالند.


و درمان قوی تر:
4. روغن بنفشه و کاسنی مخلوط شود و روی پیشانی گذاشته شود (یا می شود مقداری کاسنی تازه یا پودر کاسنی خشک روی پیشانی قرار داد و چند قطره روغن بنفشه روی آن ریخت به طوری که به پیشانی برسد)