امروزه با هجمه سبک زندگی غربی آمار بیماری ها روز به روز در حال افزایش است اما طب و تغذیه اسلامی با ظهور خود نوید بخش دوره ای جدید در درمان و تغذیه شده است.

سرکه

یکی از محور های اساسی در آداب اسلامی و سبک زندگی اسلامی بررسی دوباره برنامه ها و الگو های غذایی می باشد. الگو های غذایی که امروزهبیش از پیش دست خوش سلیقه هایی نا چسب به فرهنگ ما شده اند.


اما با همه این احوال آنچه در روایات از دیر باز تا کنون مورد تاکید بوده و از طرفی هم همراه سلامتی بوده و هم غذاهایی خوشمزه و لذیذ را به ما معرفی کرده اند مواردی کاملا متفاوت با سلایق کنونی می باشد. از طرفی تاکید مهم که باعث سلامت بیشتر نظام سلامت اسلامی شده عدم رنگارنگ بودن غذاها است. این مسئله علاوه بر اینکه سلامتی ما را تضمین می کند و مسئله مخلوط شدن انواع غذا در یک وعده غذایی می شود، از خیلی از تکلف هایی که امروزه یکی از مشکلات دست و پا گیر سفره های ما شده ما را نجات می دهد.


غذاهایی که مورد نظر روایات بوده است مواردی ساده بوده. از جمله غذاهایی که غذای معروف انبیاء بوده و خیلی مورد سفارش بوده استفاده از سرکه و روغن زیتون بوده است.


غذایی که ما اصلا نمی دانیم چیست؟!!

روایاتی که در این باره وارد شده اند روایاتی جالب و قابل توجه هستند.


امام صادق علیه السلام: امیر المومنین شبیه ترین مردم به پیامبر (ص) بود در غذا، ایشان نان و سرکه و روغن زیتون می خورد و مردم نان و گوشت می خوردند.(نشانه برتری این غذا بر گوشت)


عجلان روایت می کند که بعد از پاسی از شب با امام صادق علیه السلام می خواستیم شام بخوریم ایشان سرکه و روغن زیتون و مقداری گوشت آوردند پس گوشت را به من داد تا بخورم و ایشان سرکه و روغن زیتون را خوردند و از گوشت نخوردند و فرمودند: این غذای ما است و غذای انبیا علیهم السلام.


از عبد الاعلی روایت شده که همراه امام صادق علیه السلام می خواستیم غذا بخوریم پس به کنیز گفتند: غذای معروف ما را بیاور. پس ظرفی آورد که در آن سرکه و روغن زیتون بود و ما خوردیم.


امام صادق علیه السلام: محبوب ترین غذا نزد رسول خدا (صلى الله علیه وآله) سرکه و روغن زیتون بود و می فرمودند: آن غذای انبیاء است.


امام علی علیه السلام: اهل خانه ای که غذایشان سرکه و روغن زیتون باشد فقیر نمی شوند. و این غذای انبیاء است.


همان گونه که در خواص سرکه هم بیان شد این غذا ، فایده بسیار زیادی دارد از جمله زنده کننده قلب و... که روایات آن در پست های قبلی ارائه شد.


*** البته همان گونه که قبلا هم بیان شد سرکه اسلامی (سرکه خمری) اساسا با سرکه های صنعتی و سنتی متفاوت است.


در ادامه چند تکه صوتی از بیانات استاد معظم تبریزیان را خدمت شما قرار داده ایم که اهمیت مطلب و منظور از سرکه مورد نظر روایات را بهتر روشن می کند.


دریافت
عنوان: سرکه غذای پیامبران
حجم: 823 کیلوبایت


دریافت
عنوان: سرکه تقویت عقل
حجم: 621 کیلوبایت


دریافت
عنوان: سرکه اصلی روایات
حجم: 453 کیلوبایت