یکی از عضو های حساس که در طب اسلامی خیلی به آن اهمیت داده شده دندان است. به طوری که توصیه های اکیدی در روایات وجود دارد که روزانه چندین بار و خصوصا هنگام نماز و هنگام خواب و بیدار شدن از مسواک استفاده شود.

دندان

چاره درد دندان:

یکی از درد های خیلی سخت و طاقت فرسا که تنه به درد کلیه و درد زایمان می زند درد دندان است.


درد دندان ناشی از عمق پوسیدگی یا حساسیت زیاد دندان در برابر عوامل محیطی اعم از خوردن آب و غذای سرد و گرم با فاصله کم ، ضربه خوردن به دندان یا شکستن جسم سخت با آن ، رسوب زیاد مواد خوراکی خصوصا مواد قندی و... می باشد.


قدم اولی که به طور کلی باید برداشته شود و جنبه پیشگیری دارد استفاده نکردن از قند های صنعتی خصوصا نوشابه های گاز دار است.

این نکته قابل ذکر است که نگارنده به علت مشکلات جدی دندان و درگیر بودن با این مسئله درباره جنبه های متفاوت آن تحقیق نموده است. لذا گفته های بنده از روی تقلید یا تعصب نمی باشد.


مضرات قند های صنعتی اولا از این جنبه است که مشکلات تغذیه ای ایجاد می کنند و ثانیا به این خاطر است که ماندگاری آن ها در دهان چند برابر بیشتر از قند های طبیعی است. به طوری که اگر خود شما امتحان کنید که یک بار مثلا کشمش یا خرما بخورید و یا حتی عسل، و بعد از آن، مدت شیرین بودن دهانتان را در نظر بگیرید در مقایسه با قند های صنعتی مثل قندی که امروزه همراه چای خورده می شود خیلی زودتر شیرینی دهان در قند های طبیعی بر طرف می شود.


مشکل و معضل اساسی دیگر که ضربه ای مهلک برای بدن خصوصا دندان ها به شمار می آید نوشابه های گازدار است. این نوشابه ها هم اسید بسیار قوی دارند و هم قند بسیار بالایی دارند. این دو در کنار هم یعنی یک سم خطرناک برای دندان!


درمان درد دندان:

1. استفاده از آب ولرم (آبی که جوشیده و ولرم شده) خصوصا بعد از افطار. این مورد برای بنده چندین با تجربه شده که مدتی دندانم درد داشت و حالت ثبات نداشت اما به محض خوردن آب ولرم آن قدر سریع و عالی این درد بر طرف شد که انگار تک تک دندان ها در حال جا افتادن سر جای خودشان بودند.

روایت استفاده از آب ولرم روایتی مستند و جالب است که علاوه برا آب ولرم اثرات زیادی دارد البته در هنگام غیر افطار هم تجربه نشان داده که این اثرات وجود دارند اما هنگام افطار خیلی اثر قوی تری دیده شده.


پیامبر صل  الله علیه و اله : افطار با آب ولرم معده و کبد را پاکسازی می کند، بوی بدن و بوی دهان را خوش می کند، دندان ها را قوی می کند، بلغم را قطع می کند، و حرارت معده را برطرف می کند، و سردرد و میگرن را خوب می کند.


امام صادق علیه السلام: دو چیز مناسب اند که به هیچ درونی نادرستی در نیایند، مگر این که آن را به درستی آورد،... آن دو چیز مناسب، عبارتند از: آب ولرم و انار


2. استفاده از سعد کوفی برای شستن دندان ها.


3. استفاده از چوب مسواک و چوب درخت زیتون برای مسواک زدن.


مورد 2 و 3 هم باید به طور مستمر باشند و هم در هنگام درد کار ساز هستند.


4. استفاده از داروی درد دندان