امروزه و با توجه بیشتر زوج های جوان و دست اندرکاران تغذیه و بهداشت به مسئله باروری هر چند تعداد باروری کمتر شده اما دقت و مراقبت خانواده برای تربیت نسلی سالم تر بیشتر شده است.

سویق بارداری

در این میان طب اسلامی اولا در رفع عقیمی و مشکلات بانوان که خود نیاز به بحث های تخصصی و جداگانه دارد، و ثانیا در مسئله تغذیه از جایگاه ویژه ایبرخوردار است. در این میان یکی از ارکان جدی در بهداشت و تغذیه بارداری مسئله سویق است.


اهمیت این مطلب را باید از روایات که ملاک عمل در طب اسلامی هستند جستجو کرد.


راوی به امام صادق علیه السلام عرض کرد ای پسر رسول خدا فرزندی به دنیا می آید که در او ضعف و سبک مغزی است (باید چه کرد) ؟ حضرت فرمودند : چرا سویق نمی خوری؟ از آن بخور وخانواده ات را به آن سفارش کن که آن (سویق) گوشت می رویاند و استخوان را تقویت می کند و فرزندی از تو به دنیا نمی آید مگر اینکه قوی باشد. (بحار الانوار ج66 ص 278)


یا در روایت دیگری آمده کسی که 40 روز سویق بخورد کتف های او پر از نیرو می شود(کنایه از قوت زیاد). که خود گزینه مناسبی است برای مادرانی که ضعف دارند و یا جنین ضعیف است و حتی برای مواردی که بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد استفاده از سویق یکی از مواردی است که در درمان بسیار کمک کننده است.


این حدیث و تاییدات و تاکیداتی که در دیگر روایات درباره سویق خصوصا سویق جو وجود دارد، همچنین تجربه و تاکیدی که استاد تبریزیان درباره تغذیه بارداری دارند که در جواب چندین سوال متفاوت از ضعف و حتی تشکیل نشدن قلب جنین دادند، این مطلب جایی برای شک و شبه نمی گذارد که سویق بایستی یکی از ارکان تغذیه بارداری باشد که متاسفانه امروزه از این نعمت گران بها محروم هستیم.