سرکه در تغذیه و طب اسلامی یکی از نقاط عطف و کلیدی به شمار می رود. و یکی از موارد مهم پیش گیری به حساب می آید.

سرکه 3

توصیه ای که در روایات به سرکه وجود دارد به قدری است کهانسان را به حیرت وا می دارد و علاوه بر خواص درمانی، در سبد تغذیه اسلامی هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. روایات در این باره توصیه های اکیدی دارند به طوری که استفاده مداوم از آن به صورت غذا بسیار سفارش شده است.


امام علی علیه اسلام: بهترین غذا سرکه است، مره ها را می شکند و قلب را زنده می کند.


امام صادق علیه السلام: پیامبر (ص)  نزد ام سلمه رفتند و از او پرسیدند: آیا غذایی (یا خورشت) نزد تو هست؟ ام سلمه گفت: نه یا رسول الله فقط سرکه هست. سپس پیامبر (ص) فرموند: بهترین غذا سرکه است، اهل خانه ای که در آن سرکه است، فقیر نمی شوند.


امام صادق علیه اسلام: محبوب ترین خورشت در نزد رسول خدا (ص) سرکه بود.


امام صادق علیه السلام: امام علی فرمودند بهترین غذا سرکه است، مره را می شکند (و بر طرف می کند) و صفرا را از بین می برد، و قلب را زنده می کند.


اما چه سرکه ای؟!


نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار داد این است که آن سرکه ای که این همه مورد تاکید و توصیه اهل بیت علیهم السلام بوده سرکه هایی که امروزه به صورت صنعتی تولید می شود و حتی در طب سنتی توصیه می شود نیست بلکه این سرکه سرکه ای است که ابتدا تبدیل به خمر شود و سپس سرکه شود همچنین تعدادی از مواردی را شامل می شود که امروزه شناخته شده نیست یا کمتر شناخته شده است. یعنی شیوه تولید سرکه شیوه ویژه ای است که به طور مفصل در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.


البته واضح است اگر امروزه از سرکه منع می شود از سرکه صنعتی و سنتی است زیرا اثراتی که از آنها دیده شده اثرات مطلوبی نبوده است.


قابل ذکر است که بنده، دست به تولید سرکه اسلامی زده ام و تجربیات خوبی داشته ام و تفاوت فاحش آن حتی با سرکه طبیعی سنتی بسیار مشهود بوده است.


خواص تقویت کننده و دارویی سرکه:


این نکته بسیار مهم است که مصرف سرکه به طور دفعی دیرتر اثر گذاری خود را نشان می دهد و باید به مرور مصرف شود و جزء مصرف روزانه قرار بگیرد تا اثرات خود را نشان دهد. از این رو است که روایات به مصرف مداوم آن توصیه کرده اند. علاوه بر موارد بالا موارد تقویت کننده دیگری هم در روایات وجود دارد.


امام صادق علیه السلام: سرکه خمری کرم های شکم را می کشد و دهان را تقویت می کند.


امام صادق علیه اسلام: ما غذا را با سرکه شروع می کنیم همان گونه که شما با نمک آغاز می کنید، پس به درستی که سرکه، عقل را تقویت می کند.


امام رضا علیه السلام: ... سرکه ذهن را تقویت می کند و عقل را زیاد می کند.


امام صادق علیه السلام: خوردن سرکه به عنوان غذا شهوت زنا را قطع می کند.


در روایت دیگری هم آمده: سرکه قلب را زنده می کند.


این روایات نشان دهنده اهمیت سرکه در طب اسلامی و روایات است به طوری که یکی از داروهای منحصر به فرد و متاسفانه کمتر در دست رس، برای احیا و زنده کردن قلب همین سرکه اسلامی می باشد.


البته مسئله سرکه و روایات آن توضیحات بیشتری دارد که ان شا الله در پست های بعدی تکمیل خواهد شد.