مهم ترین بخش طب اسلامی بخش داروهای طب اسلامی است. دارو های طب اسلامی تماما طبق نص صریح روایات آن هم روایات متقن و قطعی و صحیح می باشند.

دارو

اهتمامی که اهل بیت عصمت و طهارت به سلامتی جامعه اسلامی داشتند دردارو های طب اسلامی کاملا مشهود است به طوری که بیماری یافت نمی شود که دارویی برای آن توصیه نشده باشد. البته مکانیزم طب اسلامی به گونه ای است که در درمان هیچ بیماری حتی بیماری هایی که در زمان اهل بیت علیهم السلام وجود نداشته اند مانند ایدز وام اس و... عاجز نیست و حتی توانایی درمان سرطان ها را نیز دارد.


این مسئله از اینجا روشن می شود که تقسیم بندی دارو های اسلامی به گونه ای است که همه بیماری ها را شامل می شود زیرا تعدادی از داروها مخصوص بیماری های خاص هستند و تعدادی از دارو ها علاوه بر درمان خاص، ملاک و معیار کلی دارند که ریشه دیگر بیماری ها را شامل می شوند و درمان عمومی هستند.


تعداد دارو هایی که در طب اسلامی وجود دارند و روایت خاص دارند و در طب اسلامی به آن ها پرداخته شده حدود 50 دارو می باشند البته با ابتکاری که استاد معظم آقای تبریزیان انجام داده اند و با جمع آوری گیاهانی که خواصی برای آن در روایات ذکر شده و استفاده آن گیاهان در بیماری های مرتبط، تعداد دارو ها در طب اسلامی به حدود 80 دارو رسیده است.


تقسیم بندی دارو های اسلامی

دارو های اسلامی همان گونه که بیان شد به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.


دارو های عمومی که عمده درمان در طب اسلامی حول آن ها می باشد دارو هایی مهم و داروای اثر سریع و قطعی هستند.


همان گونه که استاد تبریزیان این دارو ها را در کتاب خودشان، دراسه فی طب الرسول المصطفی (ص) آورده اند و در کتاب معتبر و مستند طب الائمه ابن بسطام آمده اند 8 مرکب هستند که خواص و فواید بسیاری برای آن ها ذکر شده است.


دارو های خاص به تناسب حول هر موضوعی به تناوب ذکر شده اند.


دارو های عمومی اسلامی

به این دارو ها مرکب های اسلامی هم گفته می شود. این دارو ها ترکیب های خاص با دستور خاصی هستند که ائمه اطهار علیهم السلام آن ها را به شیعیان خود توصیه می نمودند و اثرات آن دارو ها هم در آن روایات و روایات دیگر ذکر شده است.


مرکب 1

این مرکب اولین مرکبی است که در کتاب طب الائمه ابن بسطام آمده. از جمله خواصی که برای این مرکب ذکر شده عبارتند از:

درمان مره سودا و صفرا

درمان بلغم

درد معده

استفراق

تب

التهاب پرده دیافراگم (برسام)

ترک دست و پا

پروستات

اسهال خونی

درد کبد

گرمی و حرارت در سر

یرقان

تب خیلی شدید

و طبق تجربه و بیان استاد تبریزیان جهت کلیه بیماری های کبد ، درمان همه انواع هپاتیت، حتی هپاتیت های مقاوم و کبد چرب مفید می باشد.



مرکب 2


از جمله خواصی که برای این دارو ذکر شده عبارتند از:

درمان درد قلب (همراه با نفس تنگی و به تنهایی)

معده درد (درمان شاخص معده به طوری که استاد تبریزیان گفته اند که درد های مزمن معده را طی چند دقیقه خوب می کند)

تقویت معده

جهت شادابی و طرارت صورت



*** در بخش های دیگر همین وبلاگ توضیح بعضی از درمان های اسلامی را ببینید.